Gentlemen Racing Club säsongen 2014

 

Ett säkert vårtecken kommer att skymta på lördagsmorgonen i södra Sverige. Då kommer Gentlemen Racing Clubs första Trackday 2014 att gå av stapeln på Ring Knutstorp.

 

alt 

Gentlemen Racing Club, GRC, startar i sedvanlig ordning säsongen tidigt så det är ett säkert vårtecken. Klubben, som drivs av Erik Jirhall och Paul Olin, erbjuder alla bilentusiatster att få köra på bana. Alla erbjuds köra så mycket som bilar och förare orkar och sitt eget tempo. På förmiddagen har man två grupper som alternerar i 30-minuterspass. De snabbaste bilarna i en grupp och de som är lite mindre snabba i en grupp. På eftermiddagen, då alla har kört av sig och det alltid blir lite lugnare med färre bilar på banan, kör man Open Pitlane för samtliga bilar utan gruppindelning.

 

Säkerhetsnivån är hög. Förutom att man har bemannade flaggposteringar med varningsflaggor och brandsläckare, har man även en bemannad säkerhetsbil på plats som står standby i händelse av att en olycka skulle inträffa. Vidare erbjuds tips och hjälp från erfarna instruktörer, för den som önskar förbättra sin körning ytterligare.

 

hjulbloggen.se finns på plats och dokumenterar i form av fotgrafering och efteråt läggs en artikel upp på hemsidan som berättar om dagen.

 1111grc

 

Alla GRC:s event 2014:

2014-04-05 GRC Track Day 1 Knutstorp, Ring Knutstorp

2014-04-25 GRC Track Day 1 Mantorp, Mantorp Park

2014-05-10 GRC Exklusive Gotlandshelg, Gotland Ring

2014-05-31 GRC Trackday 2 Knutstorp, Ring Knutstorp

2014-06-28 GRC Trackday 3 Knutstorp, Ring Knutstorp

2014-07-12 GRC Trackday 1 Gelleråsen, Karlskoga Motorstadion

2014-09-07 GRC Trackday 2 Gelleråsen, Karlskoga Motorstadion

2014-09-13 GRC Exclusive Gotlandshelg, Gotland Ring

2014-09-19 GRC Trackday 4 Knutstorp, Ring Knutstorp

 

Ambitionen för hjulbloggen.se 2014 är närvara vid samtliga event som GRC håller.  Kanske kan det även bli ett varvs medåkning.

 

För mer information om Gentlemen Racing Club besök http://www.autolife.se/grc/

 

Senast uppdaterad (2014-04-04 20:29)

 

Gasgolf

I september förra året skrev hjulbloggen en artikel om den nya Volkswagen Golf Sportcombi inför dess lansering på den svenska marknaden. I den artikeln var uppgifter om gasmodellen inte tillgängliga men igår kom uppgifter från Volkswagen i ett pressmedelande om att Golf Sportcombi TGI BlueMotion nu är tillgänglig i Sverige. 

 

Det nya motoralternativet

Golf Sportscombi TGI BlueMotion är alltså ett helt nytt motoralternativ i form av en fyrcylindrig och 1,4 liter stor TSI-motor vilket innebär turbo och direktinsprutning. Motorn är optimerad för att drivas på gas eller bensin. Den utvecklar 110 hästkrafter och har ett maximalt vridmoment på 200 Newtonmeter. Bilens prestanda ger en acceleration 0 till 100 km/h på 11,5 sekunder och en toppfart på 195 km/h.

 

111golf

 

Förbrukning och utsläpp

Förbrukning och utsläppsnivå vid blandad körning ger följande siffror. Vid gasdrift 3,5 kilo gas per 100 kilometer,  detta oavsett 6-växlad manuell växellåda eller dubbelkopplingsväxellådan, DSG. I utsläpp ger detta 97 respektive 95 gram koldioxid per kilometer. Vid bensindrift 5,4 liter per 100 kilometer med manuell växellåda respektive 5,2 liter för DSG. I utsläpp ger detta 127 respektive 122 gram koldioxid per kilomter.

 

Vid körning på enbart fordonsgas är det möjligt att köra upp till 430 km på en full tank. När gasen är slut går driften automatiskt över till bensin. Två separata tankmätare visar om bilen drivs på gas eller bensin. När även bensintanken används blir räckvidden ytterligare 930-970 kilometer, beroende på växellåda. När de två gastuberna, som tillsammans rymmer 15 kilo, och den separata bensintanken, som rymmer 50 liter, är fulla ger detta en möjlig räckvidd på  1.400 kilometer. Gasmodellen av Sportcombi blir miljöklassad i Sverige.

 

1golf 
 
Inga kompromisser
Gasdrift är enligt Volkswagen själva en av grundpelarna i deras strategi för drivlinor och bränslen. Kunder som väljer en gasbil från Volkswagen ska inte behöva kompromissa med varken körglädje, komfort, säkerhet eller underhållning.

 

Gasutbud

Totalt erbjuder Volkswagen personbilar nedanstående gasversioner:

  • Golf TGI BlueMotion
  • Golf Sportscombi TGI BlueMotion
  • Passat TSI EcoFuel
  • Passat Variant TSI EcoFuel
  • Touran TSI EcoFuel
  • eco up!
  • Caddy EcoFuel 2,0 l.

Samtliga modeller är anpassade för gasdrift direkt från fabrik.

 

11golf

 

Utrustning och priser

Standardutrusningen motsvarar i stort den i grundversionen av Sportcombi med bensinmotor. Utöver tillbehörslistan och diverse utrustningspaket finns den att få i utförandet Masters som är en grundversion extrautrustad med bland annat adaptiv farthållare med distansradar som inkluderar Front Assist och City Emergency Brake. Priset för denna modell är 223.000, grundpriset är 213.500 kronor. Golf Sportcombi TGI BlueMotion är nu beställningsbar och första leverans till Sverige sker efter sommaren.

 

Senast uppdaterad (2014-02-19 11:49)

 

V-klass

När det första riktiga samarbetet mellan Mercedes-Benz personbilsdivision och transportdivison rullar av tillverkningsbandet i vår blir det med en helt ny modellbeteckning, V-klass. Föregångaren Viano var mer en transportbil än personbil men den nya modellen är mer en riktig personbil, en riktigt stor sådan.

 

Storsatsning

Satsningen på en modell i detta segment är seriöst med inslag av både C-klass och S-klass inuti och inte minst visas detta av att Dieter Zetche, styrelseordförande för Mercedes AG, deltog vid mediernas dag då modellen visades upp. Även på säkerhetssidan syns satsningen då modellen kommer få alla de system som finns att få till alla personbilar i modellutbudet idag. Ett nytt system gör det möjligt att ändra körkaraktären i inte mindre än fyra olika lägen, bland annat ekonomi och sport.

 

3-v-klass

 

2-v-klass

En av många interiöra varianter  

Interiört kommer det finnas många olika varianter, från konfigurationer med plats för 7 passagerare till mer luxuösa alternativ med färre och bekvämare stolar samt inslag av olika bord. 

 

Utrustning och modellvarianter

Individualiseringsnivån kommer följa klassikt Mercedes-maner med en stor mängd alternativ. Exteriört är det initialt en karossvariant på 514 centimeters längd och ett axelavstånd på 320 centimeter som gäller, men både kortare och längre modeller kommer ansluta till modellutbudet längre fram. Mercedes lyfter själva fram att detta blir den första bilen i segmentet som erbjuder LED-belysning och helljusassistans. Till detta kan läggas mycket praktisk utrustning som exempelvis öppningsbar bakruta och justerbar hylla i bagagerummet som gör det möjligt att justera lasthöjden. 

 

Motorer

Initialt kommer V-klass endast med fyrcylindriga motorer med diesel som bränsle. Varianterna är på 136, 163 och 190 hästkrafter. Med motoralternativet 190 hästkrafter, som betecknas 250 CDI Blutech, stiger effekten med 14 hästkrafter i ovan nämnda körkaraktär sport. Kunderna sägs avgöra i fall det kommer sexcylindriga alternativ. Dessa finns ju i Mercedes övriga modellutbud och rent tekniskt lär de passa även i V-klass. Vågar man hoppas på att AMG-divisonen kommer sätta extra fart på V-klass?

 

 

Senast uppdaterad (2014-02-18 15:06)

 

Företagsbesöket: SEVELO

I hjulbloggens serie ”Företagsbesöket” har redaktionen denna gång besökt Falköping i Västergötland och besökt en importör av elcyklar, Sevelo. Bakom företaget står Tobias Andersson men delägare är även hans bror Tomas Andersson. Företagets egen beskrivning av sina produkter lyder att cykla på en elcykel är ett smidigt, billigt, miljövänligt och enkelt sätt att ta sig fram i både stadstrafik och på landsbygden. Man styr helt enkelt själv hur mycket eller lite extra hjälp man vill ha från motorn, exempelvis vid uppförsbackar och vid motvind.

1slogga 

Hur det började

Via en affärsbekant kom Tobias i kontakt med elcyklarna för första gången i januari 2013 och sedan beställdes ett första provexemplar hem i april 2013. Tillsammans med en lokal cykelhandlare tittade man närmare på cykeln och kom med tips på vilka komponenter som kunde tänkas behöva finnas i ett reservdelslager. En månad senare köptes den första omgången cyklar in, närmare bestämt en container cyklar, till lagret i Falköping. Under hösten 2013 har mycket arbete lagts ner i att knyta till sig återförsäljare och reparatörer av produkterna. I dagsläget har man samarbete med ett tiotal företag.

2t

Tobias Andersson

Resa till Kina

I december förra året åkte Tobias till fabriken i kina för att träffa företagets representanter och få en inblick i hur produktionen av cyklarna går till.

Tobias beskriver själv besöket så här: "Fick intrycket att arbetarna var noggranna. De var mycket serviceinriktade, förklarade och visade ingående hur de jobbade på anläggningen. Fabriken tillverkar inga delar, utan samtliga delar beställs, så det är endast montering av cyklarna som sker där. Det är en mindre fabrik, enligt kinesiska mått. Det innebär att man kan styra en hel del själv vilka komponenter man vill ha på cykeln. De jobbar mest med de större märkena inom elcykelbranschen, som till exempel 8fun (motorer), KMC (kedjor), Shimano (växlar), Zoom (styre och sadelstolpar), Velo (sadlar), men även med mindre kända fabrikat som ändå kan hålla en ok kvalité."   

 12se  14se

Produktbeskrivning

Hur fungerar det då att cykla på en elcykel? Som cyklist styr man själv hur mycket motorn ska hjälpa dig i din framfart genom tre olika hastighetslägen. Dessa lägen ställs enkelt in genom knapptryck på en styrpanel som är placerad på styret. Det finns också ett läge där man helt stänger av motorn och då cyklar du som på en traditionell cykel.

Kraftkällan består av ett litiumbatteri 36 volt och 10Ah. Batteriet har låg vikt och laddas med medföljande laddare genom att ansluta till ett vanligt vägguttag, antigen genom att plocka ur batteriet ur cykeln eller laddas direkt på cykeln. En full uppladdning tar mellan 4 och 6 timmar och ger därefter en räckvidd på cirka 50 kilometer. Räckvidden påverkas såklart av faktorer som cyklistens vikt, vindförhållanden underlag och temperatur. Snabbladdning av elcykeln fungerar också bra om det behovet finns.

Motorn är en borstlös modell på 250 watt. Högre effekt än så får inte motorn vara på, då klassas fordonet inte längre som cykel. 

11se 16se 18batteri

                    Styrpanel                                       Motor                                          Batteri                      

 Modellutbud

Utbudet består av tre olika modeller, vikbar och klassisk herr- respektive dammodell. Den vikbara modellen har uppenbara fördelar för skiftande behov av en smidig cykel. Det som skiljer modellerna åt är att den vikbara modellen enbart har handbroms samt motorn integrerad i bakhjulet, den klassiska har handbroms och fotbroms och motorn är här integrerad i framhjulet. Den klassiska modellen finns tillgänglig i en treväxlad modell, och den vikbara har sju växlar och hjuldimensionen är 28 respektive 20 tum. Båda modellerna levereras med LED-belysning fram och bak och med denna specifikation väger de båda modellerna in på 25 kilo. 

1dam 1herr 1vik

3vik

 

Underhåll och kostnader

Underhållet av Sevelos elcykel innebär inte många skillnader gentemot underhållet av en traditionell velociped. Om man inte ska använda den under en längre tid rekommenderas att batteriet stödladdas varannan månad för att batteriets effekt ska bibehållas. Men om man snabbladdar batteriet ibland är detta inget som påverkar batteriets livslängd.

Priset för att få rulla fram på vägarna med lite extra draghjälp är 10990 kronor för att göra det i klassisk stil och 9990 kronor för att göra det med extra flexibilitetet. Förbrukningskostnaden blir under 50 öre per mil.

För mer information om elcyklarna och kontakt med företaget: www.sevelo.se

 

hjulbloggen tackar Tobias Andersson och SEVELO för ett intressant och trevligt studiebesök.

 

Senast uppdaterad (2014-02-18 14:27)

 

Ferraris hyllning till Niki Lauda

I och med filmen Rush så fick F1-legendaren Niki Lauda ett uppsving hos gamla fans samt en skara nya fans. Filmen har blivit en succé världen över och Ferrari som hade Lauda som sin stjärna i sitt stall kommer nu med sin hyllning till denna legendar. Dettta i form av en specialupplaga av modell 458 Italia. 

1012

 

1010lauda2

 

1010lauda3

 

Den speciella lacken med den italienska flaggans färger på tak och interiör är hämtade från 1970-talets F1-bilar från Ferrari som hade just detta på sina bilar. Vidare är fälgarna lackerade i guld, också detta ett signum för Ferraris F1-bilar från denna epok. Stolarna och ratten har i denna specialmodell fått röda sömmar.

 

r1

 Daniel Brühl som Niki Lauda i filmen Rush 

 

alt

Niki Lauda

 

Senast uppdaterad (2014-02-18 14:27)

 
Fler artiklar...
REKLAM
Bamboa
BAMBOA är verksamhets- utvecklingsföretaget som hjälper er med marknadsföring, affärsplaner och affärsidéer