Pressträff Annie Seel

Den 9 december var det pressträff med Annie Seel i Kungliga Automobil Klubbens, KAK:s, lokaler på Djurgården i Stockholm. hjulbloggen var inbjuden för att ta del av presentattionen inför den motorhistoria som "Rallyprincess of Dakar" nu skriver. I och med start i Dakarrallyt  2015 skriver hon dubbel motorhistoria. Hon blir den första svenska kvinnliga  bilföraren och enda svensk som kört både motorcykel och bil i Dakarrallyt, världens hårdaste motortävling. Att pressträffen äger rum i anrika KAK:s lokaler har sin förklaring i att Annie tävlar för just dom.

1as1


Det anrika Dakarrallyt räknas som ett av världens största sportevenemang tillsammans med bland annat OS, fotbolls VM och Formel 1. Tidigare har Annie Seel genomfört Dakarrallyt på motorcykel inte mindre än fem gånger och 2010 vann hon damklassen. 2014 startdae hon rallyt som co-driver i bilklassen åt den australiska föraren Garry Conell, men på grund av motorproblem fick dom bryta tävlingen.  I januari, med start den 4:e, står hon åter på startlinjen,  nu som förare i bilklassen och i Team Rally Raid med ägaren av stallet, Paul Round, som co-driver.

alt


Team Rally Raid är engelskt och startades av teamchefen Paul Round samt Mike Jones. Totalt har teamet tävlat i Dakarrallyt ett femtontal gånger. De specialbygger sina egna tävlingsbilar under det egna fabrikatet Dessert Warrior som är avsedda  för Dakarrallyt och andra offroad-tävlingar runt om i världen.  I Dakarrallyt ställer teamet upp med tre bilar samt en lastbil som förutom att tävla fungerar som assistansbil åt de tre tävlande bilarna om något händer, och det gör det. Arrangörerna brukar uppskatta att ungefär hälften av de startande inte genomför hela tävlingen och tvingas bryta av olika anledningar. På motorcykelsidan brukar det oftast bero på föraren, på bil- och lastbilssidan materialet. Inte minst Annie själv är ett bevis på detta faktum. Att hon nu kör bilklassen beror på att kroppen inte längre håller för att köra motorcykel. 2011 skadade hon axeln så illa att hon inte längre kan köra ett så här tufft lopp på motorcykel . Hon trodde själv att karriären var över i och med detta men denna glada tjej säger att ”När man inte kan köra motorcykel längre får det bli bakom ratten i stället”.

1as4

Paul Round & Annie Seel, Team Rally Raid

När teamchefen Paul Round frågade henne om hon ville köra ett av teamets bilar, med honom som co-driver, trodde hon att det var ett skämt. Att genomföra Dakarrallyt kostar cirka 1,5 miljoner i form av bilhyra. Utöver detta kommer anmälningsavgiften på 250.000.  Detta är naturligtvis en enorm ekonomisk satsning som Annie finansierar via föreläsningar och genom att sälja kilometrar i loppet via sociala medier samt övrig sponsring.

Nu kan Annie och Paul inte enbart koncentrera sig på sin egen prestation i tävlingen. De ska även bistå med hjälp till teamets två andra bilar och detta tillsammans med fabriksstall som Peugeot gör att vinstchansen är minimal. Målet för denna upplaga är att just ta sig i mål. Som Annie säger själv ”Ska man komma någonstans måste man göra en längre satsning. Det här är en läroresa”. 

Överenskommelsen om att köra i rallyt blev klar så sent som i oktober och hon hade själv önskat att det fanns mer tid för förberedelser. ”Men kommer någon med julklappar säger man inte nej tack, även om man får köpa dom själv”.

Annie Seel långa meritlista

Annie Seel är en av världens mest meriterade motorkvinnor och tävlar både med motorcykel och bil. Hon är den enda kvinna i världen som kört alla de stora motorcykelrallyna på alla kontinenter. Som bilförare debuterade hon 2011 och har kört Svenska Rallyt Historic och Midnattssolsrallyt Historic. I Midnattssolsrallyt har hon vunnit 1300-klassen samt vunnit dampokalen fyra gånger i fullfartsklassen. Men det är inte bara i rally som bilerfarenheten har byggts upp. Hon har bland annat även tävlat i  ADAC VW Polo Cup på Nürburgring 2007.  Läs mer om Annie Seel i kommande artikel här på hjulbloggen.

1as5

Annies rallybil, TOYOTA Starlet

Fakta för tävlingsbilen Desert Warrior 2:

Chassi: Specialbyggd rörram

Motor: 3 liters BMW, turbodiesel

Växellåda: 6-växlad ZF med låg- och högväxel

Fjädring: Individuella stötdämpare med 250 milimeters fjädringsväg

Efferkt/Vridmoment: 275 hk/650 Nm

Örvrig fakta: Bilen har en tank med en bränslemängd på 245 liter och bilen har inbyggd hydraulisk lyft för snabbare hjulbyten

Fakta för Team Rally Raid:

#394 Seel A. (SWE)/Round P. (ENG) - Dessert Warrior 2

#411 Eterovic S. (BOL)/Eterovic T. (BOL) - Dessert Warrior Pickup

#424 Henriquez-Navarro J. (ESP)/Tiggeler C. (NLD) - Dessert Warrior 3

Utöver dessa ställer teamet upp med en lastbil som tävlar i lastbilsklassen och därmed för assistera de övriga tävlande i teamet. I temet ingår även ytterliggare en servicelastbil samt en servicebil.

Dakarrallyt 2015

För att rallyt ska bli så utmanande som möjligt för de olika kategorierna av tävlingsfordon separeras delar av bansträckningarna för bilar och motorcyklar. Detta kommer innebära att bilarna kommer köra cirka 140 mil helt egna sträckor och inte kunna följa spåren efter motorcyklarna. Detta sätter en större press på navigatörerna att visa rätt väg i terrängen. 

Som om rallyt inte vore en tillräckligt stor utmaning så har arrangörerna efter tio års frånvaro beslutat att åter införa marotonsträckorna för bil och lastbilsklassen. Dessa är extremt uthållighetsprövande och innebär att ekipagen kör sträckan uppdelad på två dagsetapper och där de själva ska utföra all form av service under nattuppehållet. De tävlande får parkera i ett avlyst område utan att få ha kontakt med sina serviceteam och inga reservdelar eller reservdäck utöver de som finns med i fordonen får användas. Detta kan bli extra utslagsgivande då det är avhängit varje ekipage besättning att utföra de mekansika arbeten som krävs. Sträckan går av stapeln den 10-11 januari och mäter totalt 1520 kilometer.

Totalt är Dakarrallyt 2015 på över 9000 kilometer. Start och mål sker i Argentinas huvudstad Buenos Aires vilket förväntas locka över 500.000 åskådare. Totalt utmed alla delsträckor, som även är förlagda till Bolivia och Chile,  beräknas mellan 4 och 5 miljoner åskådare och via tvsändningar cirka 1 miljard. 425 ekipage är anmälda till tävlingen och födelade på de olika fordonsklasserna med 170 motorcyklar, 50 quad, 140 bilar och 65 lastbilar. Cirka 50 procent beräknas komma i mål, 2014 fullföljde endast 41 procent  tävlingen.

När vi i Sverige har öppnat våra julklappar och förhoppningsvis börjat införliva våra nyårslöften är Annie Seel i Buenos Aires i Argentina för den ceremoniella invigningen den 3 januari och starten den 4 januari. hjulbloggen önskar Annie Seel och Team Rally Raid lycka till under de drygt 9000 kilometrarna och hoppas få se dom på mållinjen den 17 januari.

Följ och läs mer om Annie Seel:

Annies Dakarsida: http://www.anniedakar.com

Officiell sida: http://www.annieseel.com

Blogg: http://www.anniedakar.wordpress.com

Facebook: https://www.facebook.com/AnnieSeelOfficial

Twitter: https://twitter.com/AnnieSeelOfficial

Instargram: AnnieSeel

MyNewsDwsk: Annie Seel


Senast uppdaterad (2014-12-16 11:26)

 

Extra MINI

Tycker du att vanliga MINI är för stor?

Vill du montera och demontera din MINI själv utan att behöva bli smutsig samt ha stort garage?

Vill du dessutom ha den till ett betydlig lägre pris än traditionella MINI-modeller?

Nu finns MINI i form av en LEGO-byggsats.

 

alt 

 

Modellen består av 1077 bitar. Karossen som garanterat inte rostar är i den klassiska British Racing Green med vitt tak. Inredningen som inte möglar går i bruna toner i rutigt mönster. Dörrarna går att öppna och under huven finns en tvärställd fyrcylidring motor som klarar alla framtida miljöklasser.

Modellen är baserad på den klassiska "hundkojan", MINI Cooper som producerades mellan 1967 och 1998.

 

alt

Senast uppdaterad (2014-11-04 14:40)

 

V8 Thunder Cars, presentation och inblick genom en av toppförarna

Nu är det dags för årets tävlingssäsong av V8 Thunder Cars att dra igång. Premiären är förlagd på Ring Knutstorp, där det  under fredagen körs ett test samt kval och på lördagen de två tävlingsheaten. Inför säsongssttarten tänkte här ges en presentation av serien samt en inblick i hur förberedelserna sett ut, genom att hjulbloggen fått möjligheten och följa en av toppförarna och hans team vid några tillfällen de senaste veckorna. 

  1alx1

Seriens upplägg och bilarnas uppbyggnad 

V8 Thunder Cars deltävlingar körs som så kallad supportklass till STCC, tillsammans med Clio Cup, Carrera Cup och Formel Renault 1.6, och går alltså av stapeln vid samma tävlingshelger som STCC. V8 Thunder Cars serien har svenskt mästerskapsstatus. Serien finns i flera nationer i Skandinavien under lite olika namn, men konceptet är detsamma. I Danmark heter klassen DTC, I Norge NTCC och i Finland körs klassen fortfarande under det namn som den kördes under i Sverige ett antal år, Camaro Cup.

 

Performance Automotive Scandinavian AB har utvecklat och producerat fram konceptet med Chevrolet Camaro och till årets säsong har man utökat antalet bilmodeller i V8 Thunder Cars med Dodge Challenger och Ford Mustang. Men alla bilmodellerna har likadana moterer och som är unika då de bara tillverkas för den skandinaviska marknaden. Företaget har tillsammans med GM Power Train Racing Division tagit fram en enhetsmotor som baseras på Chevrolets V8 motor med beteckningen LS3 6,2 L. Som beteckningen avslöjar är motorvolymen på 6,2 liter, motsvarande 376 kubiktum, den utvecklar cirka 510 hästkrafter vid 6200 varv per minut (maxvarvet ligger på 6800 varv) men är strypt till 450 hästkrafter. Motorn är uppbyggd som "Spec" vilket innebär att den är en plomberad enhetsmotor och all service och plombering sker av Ultra Motors.  

 

1alx3


Alx Danielsson, Memphis Racing #48

Förberedelserna för teamen är naturligtvis långa och resurskrävande på många sätt men hjulbloggen har fått en liten inblick i hur detta arbete sett ut genom en unik möjlighet att följa toppföraren Alx Danielsson i stallet Memphis Racing vid några tillfällen under säsongsupptakten.

 

Det började med presentaion av tävlingsserien samt den nya bilen på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmiamässan under långfredagen. Alx fick själv för första gången se den färdigställda bilen denna dag samt göra den sista handpåläggningen i form av montering av de sista dekalerna. 

Så här uttryckte sig Alx inför säsongen: "Det ska bli fantastiskt att sätta sig i en Dodge om mindre än en månad för premiären på Ring Knutstorp. Extra kul är det med
tanke på att det var en Dodge jag körde på Daytona i februari och jag hoppas att det blir ett riktigt kul Dodge-år på båda sidor om Atlanten." 

1alx2

 1alx41alx5 

 

Måndagen den 28 april var det dags för nästa steg i förberedelserna då årets första officiella test för Svenska Mästerskapsklassen V8 Thunder Cars ägde rum på Mantorp Park. Det blev flera sessioner ute på banan och mellan dessa blev det depåstopp för diverse justeringar och mätningar. Både Alx och teamet verkade nöjda med dagens tester. Som flera i teamet uttryckte det, skönt att det som behöver justeras visar sig under ett sådant här testtillfälle så att de kan vara åtgärdade inför tävlingspremiären.

1alx71alx8 

Tävlingssäsongen 2014:

9-10 Maj, Ring Knutstorp
6-8 Juni, Rudskogen, Norge
11-12 Juli, Falkenberg
22-23 Augusti, Ring Knutstorp
5-6 September, Solvalla
19-20 September, Mantorp Park

 

hjulbloggen har som ambition att följa minst en av deltävlingarna på plats och hoppas få möjligheten att träffa Alx Danielsson i samband med detta. 

 

hjulbloggen frågade Alx Danielsson på torsdag hur det kändes inför säsongspremären:

"Jag är väldigt förväntasfull att få prova den nya bilen, som vi bara testat en gång, i racesituation. Vi avslutade fjolåret mycket bra med förra bilen och hoppas att vi lärt oss tillräckligt och att det är överförbart. Helt ärligt förväntar jag mig att vi vinner serien. Med det sagt är det sedvanligt stenhårt motstånd men watch this space!"


Mer läsning och information:

www.v8thundercars.com

www.stcc.se

www.alx.nu

www.memphisracing.se


Vidare tackar hjulbloggen Alx Danielsson och hans team så mycket för möjligheten att få vara med i förberedelserna samt önskar honom stort lycka till under säsongen!


Senast uppdaterad (2014-05-26 08:56)

 

Första maj i Siofok

hjulbloggen.se ägnar sig aldrig åt politiska aktiviteter. I stället använder vi denna dag åt att arbeta i form av fotograferande av och författande kring tingestar på hjul. Vår utsände reporter Inge Klasson befinner sig i Ungern, närmare bestämt i Siofok vid Balatons södra sida, och skickade dessa fotografier till redaktionen.  

De är från dagens första maj firande vid en varuhusparkering i staden. Repertoaren bestod av motorcyklar och en sådan brokig blandning av bilar som Trabant, offroad "Bubblor" samt Mercedes-Benz 190 från 1959. 

1s4 

1s1

 1s2

1s3

hjulbloggen.se tackar Inge Klasson för bilderna och önskar honom en fortsatt trevlig vistelse i Ungern!

 

Senast uppdaterad (2014-05-01 21:20)

 

Inför: AutoLife Track Day Mantorp

I morgon är det då åter dags för AutoLife Track Day Mantorp. Körningen på banan sker i form av Open Pit Lane under hela dagen. Men det är inte bara bankörning som står på programmet för deltagarna.

 alt

 

Under dagen besöker proffsdriftaren Fredrik Borgegård evenemanget. I raden av sportbilar kan nämnas att en Ferrari 458 Speciale samt en Nissan GT-R Nismo kommer rulla in. Michelin kommer med sina specialister som hjälper deltagarna förbättra sina varvtider. Driving Event kommer ha både en Ariel Atom och en Radical redo för passagerarvarv. Men det är inte bara på marken det händer spektakulära saker, i luften kommer en helikopter att flyga ett så kallat "combat lap" 50 meter över banan.

 

På kvällen är det middag och efterfest i Linköping och i samband med detta uppstår det som kanske närmast kan beskrivas som Sveriges dyraste parkering. Cirka 70 bilar från dagens bankörning kommer då att parkera på Stora torget i centrala Linköping för allmän beskådan. Motortidningen auto motor & sport har en representant på plats och hjulbloggen.se har inte bara EN representant utan hela radaktionen finns här.

 

Bilder från AutoLife Track Day Mantorp 2013 

12am1am131am14am

Senast uppdaterad (2014-04-30 19:45)

 
Fler artiklar...
REKLAM
Annonsera här
Vill ni annonsera på hjulbloggen.se, klicka HÄR