V8 Thunder Cars, presentation och inblick genom en av toppförarna

Nu är det dags för årets tävlingssäsong av V8 Thunder Cars att dra igång. Premiären är förlagd på Ring Knutstorp, där det  under fredagen körs ett test samt kval och på lördagen de två tävlingsheaten. Inför säsongssttarten tänkte här ges en presentation av serien samt en inblick i hur förberedelserna sett ut, genom att hjulbloggen fått möjligheten och följa en av toppförarna och hans team vid några tillfällen de senaste veckorna. 

  1alx1

Seriens upplägg och bilarnas uppbyggnad 

V8 Thunder Cars deltävlingar körs som så kallad supportklass till STCC, tillsammans med Clio Cup, Carrera Cup och Formel Renault 1.6, och går alltså av stapeln vid samma tävlingshelger som STCC. V8 Thunder Cars serien har svenskt mästerskapsstatus. Serien finns i flera nationer i Skandinavien under lite olika namn, men konceptet är detsamma. I Danmark heter klassen DTC, I Norge NTCC och i Finland körs klassen fortfarande under det namn som den kördes under i Sverige ett antal år, Camaro Cup.

 

Performance Automotive Scandinavian AB har utvecklat och producerat fram konceptet med Chevrolet Camaro och till årets säsong har man utökat antalet bilmodeller i V8 Thunder Cars med Dodge Challenger och Ford Mustang. Men alla bilmodellerna har likadana moterer och som är unika då de bara tillverkas för den skandinaviska marknaden. Företaget har tillsammans med GM Power Train Racing Division tagit fram en enhetsmotor som baseras på Chevrolets V8 motor med beteckningen LS3 6,2 L. Som beteckningen avslöjar är motorvolymen på 6,2 liter, motsvarande 376 kubiktum, den utvecklar cirka 510 hästkrafter vid 6200 varv per minut (maxvarvet ligger på 6800 varv) men är strypt till 450 hästkrafter. Motorn är uppbyggd som "Spec" vilket innebär att den är en plomberad enhetsmotor och all service och plombering sker av Ultra Motors.  

 

1alx3


Alx Danielsson, Memphis Racing #48

Förberedelserna för teamen är naturligtvis långa och resurskrävande på många sätt men hjulbloggen har fått en liten inblick i hur detta arbete sett ut genom en unik möjlighet att följa toppföraren Alx Danielsson i stallet Memphis Racing vid några tillfällen under säsongsupptakten.

 

Det började med presentaion av tävlingsserien samt den nya bilen på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmiamässan under långfredagen. Alx fick själv för första gången se den färdigställda bilen denna dag samt göra den sista handpåläggningen i form av montering av de sista dekalerna. 

Så här uttryckte sig Alx inför säsongen: "Det ska bli fantastiskt att sätta sig i en Dodge om mindre än en månad för premiären på Ring Knutstorp. Extra kul är det med
tanke på att det var en Dodge jag körde på Daytona i februari och jag hoppas att det blir ett riktigt kul Dodge-år på båda sidor om Atlanten." 

1alx2

 1alx41alx5 

 

Måndagen den 28 april var det dags för nästa steg i förberedelserna då årets första officiella test för Svenska Mästerskapsklassen V8 Thunder Cars ägde rum på Mantorp Park. Det blev flera sessioner ute på banan och mellan dessa blev det depåstopp för diverse justeringar och mätningar. Både Alx och teamet verkade nöjda med dagens tester. Som flera i teamet uttryckte det, skönt att det som behöver justeras visar sig under ett sådant här testtillfälle så att de kan vara åtgärdade inför tävlingspremiären.

1alx71alx8 

Tävlingssäsongen 2014:

9-10 Maj, Ring Knutstorp
6-8 Juni, Rudskogen, Norge
11-12 Juli, Falkenberg
22-23 Augusti, Ring Knutstorp
5-6 September, Solvalla
19-20 September, Mantorp Park

 

hjulbloggen har som ambition att följa minst en av deltävlingarna på plats och hoppas få möjligheten att träffa Alx Danielsson i samband med detta. 

 

hjulbloggen frågade Alx Danielsson på torsdag hur det kändes inför säsongspremären:

"Jag är väldigt förväntasfull att få prova den nya bilen, som vi bara testat en gång, i racesituation. Vi avslutade fjolåret mycket bra med förra bilen och hoppas att vi lärt oss tillräckligt och att det är överförbart. Helt ärligt förväntar jag mig att vi vinner serien. Med det sagt är det sedvanligt stenhårt motstånd men watch this space!"


Mer läsning och information:

www.v8thundercars.com

www.stcc.se

www.alx.nu

www.memphisracing.se


Vidare tackar hjulbloggen Alx Danielsson och hans team så mycket för möjligheten att få vara med i förberedelserna samt önskar honom stort lycka till under säsongen!


Senast uppdaterad (2014-05-26 08:56)

 

Första maj i Siofok

hjulbloggen.se ägnar sig aldrig åt politiska aktiviteter. I stället använder vi denna dag åt att arbeta i form av fotograferande av och författande kring tingestar på hjul. Vår utsände reporter Inge Klasson befinner sig i Ungern, närmare bestämt i Siofok vid Balatons södra sida, och skickade dessa fotografier till redaktionen.  

De är från dagens första maj firande vid en varuhusparkering i staden. Repertoaren bestod av motorcyklar och en sådan brokig blandning av bilar som Trabant, offroad "Bubblor" samt Mercedes-Benz 190 från 1959. 

1s4 

1s1

 1s2

1s3

hjulbloggen.se tackar Inge Klasson för bilderna och önskar honom en fortsatt trevlig vistelse i Ungern!

 

Senast uppdaterad (2014-05-01 21:20)

 

Inför: AutoLife Track Day Mantorp

I morgon är det då åter dags för AutoLife Track Day Mantorp. Körningen på banan sker i form av Open Pit Lane under hela dagen. Men det är inte bara bankörning som står på programmet för deltagarna.

 alt

 

Under dagen besöker proffsdriftaren Fredrik Borgegård evenemanget. I raden av sportbilar kan nämnas att en Ferrari 458 Speciale samt en Nissan GT-R Nismo kommer rulla in. Michelin kommer med sina specialister som hjälper deltagarna förbättra sina varvtider. Driving Event kommer ha både en Ariel Atom och en Radical redo för passagerarvarv. Men det är inte bara på marken det händer spektakulära saker, i luften kommer en helikopter att flyga ett så kallat "combat lap" 50 meter över banan.

 

På kvällen är det middag och efterfest i Linköping och i samband med detta uppstår det som kanske närmast kan beskrivas som Sveriges dyraste parkering. Cirka 70 bilar från dagens bankörning kommer då att parkera på Stora torget i centrala Linköping för allmän beskådan. Motortidningen auto motor & sport har en representant på plats och hjulbloggen.se har inte bara EN representant utan hela radaktionen finns här.

 

Bilder från AutoLife Track Day Mantorp 2013 

12am1am131am14am

Senast uppdaterad (2014-04-30 19:45)

 

Gentlemen Racing Club säsongen 2014

 

Ett säkert vårtecken kommer att skymta på lördagsmorgonen i södra Sverige. Då kommer Gentlemen Racing Clubs första Trackday 2014 att gå av stapeln på Ring Knutstorp.

 

alt 

Gentlemen Racing Club, GRC, startar i sedvanlig ordning säsongen tidigt så det är ett säkert vårtecken. Klubben, som drivs av Erik Jirhall och Paul Olin, erbjuder alla bilentusiatster att få köra på bana. Alla erbjuds köra så mycket som bilar och förare orkar och sitt eget tempo. På förmiddagen har man två grupper som alternerar i 30-minuterspass. De snabbaste bilarna i en grupp och de som är lite mindre snabba i en grupp. På eftermiddagen, då alla har kört av sig och det alltid blir lite lugnare med färre bilar på banan, kör man Open Pitlane för samtliga bilar utan gruppindelning.

 

Säkerhetsnivån är hög. Förutom att man har bemannade flaggposteringar med varningsflaggor och brandsläckare, har man även en bemannad säkerhetsbil på plats som står standby i händelse av att en olycka skulle inträffa. Vidare erbjuds tips och hjälp från erfarna instruktörer, för den som önskar förbättra sin körning ytterligare.

 

hjulbloggen.se finns på plats och dokumenterar i form av fotgrafering och efteråt läggs en artikel upp på hemsidan som berättar om dagen.

 1111grc

 

Alla GRC:s event 2014:

2014-04-05 GRC Track Day 1 Knutstorp, Ring Knutstorp

2014-04-25 GRC Track Day 1 Mantorp, Mantorp Park

2014-05-10 GRC Exklusive Gotlandshelg, Gotland Ring

2014-05-31 GRC Trackday 2 Knutstorp, Ring Knutstorp

2014-06-28 GRC Trackday 3 Knutstorp, Ring Knutstorp

2014-07-12 GRC Trackday 1 Gelleråsen, Karlskoga Motorstadion

2014-09-07 GRC Trackday 2 Gelleråsen, Karlskoga Motorstadion

2014-09-13 GRC Exclusive Gotlandshelg, Gotland Ring

2014-09-19 GRC Trackday 4 Knutstorp, Ring Knutstorp

 

Ambitionen för hjulbloggen.se 2014 är närvara vid samtliga event som GRC håller.  Kanske kan det även bli ett varvs medåkning.

 

För mer information om Gentlemen Racing Club besök: http://www.autolife.se/grc/ 

hjulbloggen.se lägger upp bilder från varje event på: http://www.autolife.se/page/46813/ 

För ytterligare bilder på just Din bil maila till: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen

 

Senast uppdaterad (2014-04-30 19:47)

 

Gasgolf

I september förra året skrev hjulbloggen en artikel om den nya Volkswagen Golf Sportcombi inför dess lansering på den svenska marknaden. I den artikeln var uppgifter om gasmodellen inte tillgängliga men igår kom uppgifter från Volkswagen i ett pressmedelande om att Golf Sportcombi TGI BlueMotion nu är tillgänglig i Sverige. 

 

Det nya motoralternativet

Golf Sportscombi TGI BlueMotion är alltså ett helt nytt motoralternativ i form av en fyrcylindrig och 1,4 liter stor TSI-motor vilket innebär turbo och direktinsprutning. Motorn är optimerad för att drivas på gas eller bensin. Den utvecklar 110 hästkrafter och har ett maximalt vridmoment på 200 Newtonmeter. Bilens prestanda ger en acceleration 0 till 100 km/h på 11,5 sekunder och en toppfart på 195 km/h.

 

111golf

 

Förbrukning och utsläpp

Förbrukning och utsläppsnivå vid blandad körning ger följande siffror. Vid gasdrift 3,5 kilo gas per 100 kilometer,  detta oavsett 6-växlad manuell växellåda eller dubbelkopplingsväxellådan, DSG. I utsläpp ger detta 97 respektive 95 gram koldioxid per kilometer. Vid bensindrift 5,4 liter per 100 kilometer med manuell växellåda respektive 5,2 liter för DSG. I utsläpp ger detta 127 respektive 122 gram koldioxid per kilomter.

 

Vid körning på enbart fordonsgas är det möjligt att köra upp till 430 km på en full tank. När gasen är slut går driften automatiskt över till bensin. Två separata tankmätare visar om bilen drivs på gas eller bensin. När även bensintanken används blir räckvidden ytterligare 930-970 kilometer, beroende på växellåda. När de två gastuberna, som tillsammans rymmer 15 kilo, och den separata bensintanken, som rymmer 50 liter, är fulla ger detta en möjlig räckvidd på  1.400 kilometer. Gasmodellen av Sportcombi blir miljöklassad i Sverige.

 

1golf 
 
Inga kompromisser
Gasdrift är enligt Volkswagen själva en av grundpelarna i deras strategi för drivlinor och bränslen. Kunder som väljer en gasbil från Volkswagen ska inte behöva kompromissa med varken körglädje, komfort, säkerhet eller underhållning.

 

Gasutbud

Totalt erbjuder Volkswagen personbilar nedanstående gasversioner:

  • Golf TGI BlueMotion
  • Golf Sportscombi TGI BlueMotion
  • Passat TSI EcoFuel
  • Passat Variant TSI EcoFuel
  • Touran TSI EcoFuel
  • eco up!
  • Caddy EcoFuel 2,0 l.

Samtliga modeller är anpassade för gasdrift direkt från fabrik.

 

11golf

 

Utrustning och priser

Standardutrusningen motsvarar i stort den i grundversionen av Sportcombi med bensinmotor. Utöver tillbehörslistan och diverse utrustningspaket finns den att få i utförandet Masters som är en grundversion extrautrustad med bland annat adaptiv farthållare med distansradar som inkluderar Front Assist och City Emergency Brake. Priset för denna modell är 223.000, grundpriset är 213.500 kronor. Golf Sportcombi TGI BlueMotion är nu beställningsbar och första leverans till Sverige sker efter sommaren.

 

Senast uppdaterad (2014-02-19 11:49)

 
Fler artiklar...
REKLAM
Gadgit
GadgIT, webhotell och IT-konsult för privatpersoner, föreningar och företag