Locknevi Classic Motor Show

Lördagen 13:e juni var det dags för den 18:e upplagan av Locknevi Classic Motor Show. I den lilla orten Locknevi mångdubblades antalet invånare för en dag och antalet fordon utökades med veteranfordon av de mest skilda slag, lastbilar, motorcyklar, traktorer och bilar från 30-tals amerikanare till 80-tals europeiska. Konferencier för dagen var den välkända radioprofilen Bengt Grafström. Priser delades ut till ägarna av fordonen  i ett tiotal olika klasser. 

001l10

001l11

001l   001l2

                  Mercedes-Benz 230 SL -65                                         FORD Crestline Sunliner -54


001l3   001l6

                               Chevrolet -32                                                          SCANIA 110LS -73

001l4   001l9

                         BMW V8 3.2 -61                                                          SAAB 96 V4 -73

I samband med Locknevi Classic Motor Show kördes Locknevi Specialen, ett uppvisningsrally med nästan 20 startande ekipage. Där kunde man bland annat se Björn Waldegårds gamla Ford Escort.  

001l111

001l112

Senast uppdaterad (2015-06-26 17:10)

 

Presskonferens Alx Danielsson & Time Attack

 

Sällan har väl hotellgäster fått sin frukostbuffé serverad tillsammans med avtäckning av en tävlingsbil. Den 16 mars var det dags för presskonferens i Stockholm, närmare bestämt på hotell Kungsträdgården, där Time Attack presenterade säsongen 2015 och en av Sveriges mest mångfacetterade förare, Alx Danielsson, hade avtäckning för hans nya tävlingsbil, NISSAN GT-R. Presskonferensen direktsändes via internet av SpeedLab Streaming och som konferenciern Mats Daleskog uttryckte det när han önskade alla välkommna "Tack till hotell Kungsträdgården som upplåtit kanske Stockholms dyraste parkeringsplats för den bil vi ska avtäcka här lite senare.”


001a

 

Historien om tävlingsformen Timeattack:

Det hela började i Japan på 1990-talet med den bilkultur som växte fram genom det ökade intresset för att köra prestandabil på banor och slå nya personbästa. Detta fångade snabbt intresset hos flera tuningföretag inom eftermarknadsdelar som hade ett intresse i att just deras produkter fanns på de snabbaste bilarna. En stor industri växte fram kring att ha den snabbaste bilen och fabrikanter ställde till slut upp med egna bilar i riktiga tävlingar dessa emellan där stor prestige uppstod i att ha den snabbaste bilen.

 

Konceptet hämtades till Sverige och har funnits här sen tidigt 2000-tal och den första inofficiella Timeattackkörning i Sverige ägde rum 2008. Serien startade sedan med tre deltävlingar under 2012 med reglementen och klassindelningar. Finalen på Gelleråsen utanför Karlsskoga förra året var något av ett genombrott för serien i Sverige med ett femtiotal tävlande ekipage. Detta var något av en succé och som Mikael Jarosinski uttryckte det ”Då kändes det som att saker började lossna på riktigt”

 

Klassindelning Timeattack:

Det finns fem olika klasser inom Timeattack för att ge möjligheten för så många som möjligt att kunna tävla i denna form.

 

Club – Instegsklass med enklare bilar på vanliga gatdäck. Effekt kontra vikt enligt registreringsbevis är väldigt lågt.

Club Challenge – Lägsta klassen med semi slick däck, r-däck, som är gatlegala. Vassare fabriksbilar och lättare trimmade fabriksbilar. Lägsta konkreta tävlingsklassen.  

Pro Street – Semi slick däck, r-däck som är gatlegala. Superbilsklassen med de värsta fabriksgatbilarna.

Pro – Semi slick däck, r-däck, som är gatlegala. Obegränsad effekt och trimningsmöjligheter men bilarna måste dock fortfarande ha kaross. Innehåller Sveriges snabbaste gatbilar.

Unlimited – Toppklassen. Däck av slickstyp. I princip är allt tillåtet så länge man håller sig till säkerhetsreglementet.

 

Mikael Jarosinskis beskrivning av Timeattack ”Den ultimata målsättningen vi har är att man varje säsong kliver upp en klass, ett lagom tempo i krav/frihet att modifiera sin bil att bli snabbare.”

 

Totalt kommer cirka 100 bilar till start i de olika klasserna under säsongen 2015.

 

Alx Danielsson

En av Sveriges mest mångsida racingförare. Han började med motorsport redan 1998 och gick på fem år från olika kartingserier till mästerskapssegrar i formelbilsklasser i Sverige och Storbritannien. Säsongen 2006 blev han mästare i Formula Renault 3.5 Series och 2009 i Ferrari Challenge Scandinavia. Erfarenheter bakom ratten finns från en rad olika bilar och tävlingsformer, testförare i Formel 1, NASCAR, Porsche Carrera Cup, Scandinavian Touring Car Championship och även Monster Truck. Senaste säsongen bestod i huvudsak av V8 Thunder Cars. Så det är en erfaren och erkänt snabb förare konkurrenterna i den snabbaste Timeattack klassen Unlimited får möta under året.

 

Alx beskriver kommande säsong som att vi nu står inför en Time attack revoultion. I en tid då det är mycket svårt att få stora budgetar för motorsatsningar i Sverige och på en nivå där man inte involverar stora bilfabrikanter, så genomsyras i stället sporten av att man får samarbeta och bygga upp en gemenskap. Alx anser att denna tävlingsform just nu tagit så mycket mark för att man kan köra med sin egen gatbil. Man kan ta sig fram i serien utan att ha en större budget då man kan avancera upp genom klasserna. I serien möts ”gatbilsgänget” och racingförare och Alx är medveten om att han inte kommer vara ensam, som han själv uttryckte det, hyfsat etablerard racingförare. Han har varit ett fan och hangarround av serien i tre år men har faktiskt även varit med och kört en tävling för tre år sedan med sin FORD Mondeo kombi och slutade på tredje plats. Målsättningen förutom att vinna sin klass är att bryta lite ny mark och bygga en känd bil.


Då Alx sköter i stort sett allting själv i sin racingkarriär har det emellanåt varit svårt att få allt att gå ihop. Men detta projektet har inte minst motiverat Alx på ett personligt plan då han varit extra taggad att komma i god form. Bilarna har ingen minimivikt och för att spara så mycket vikt som möjligt har han själv genomgått en viktminskning från 87 till 64 kilo, Bara detta tyder på den stora satsning Alx gör inför säsongen. Sammanfattningsvis gick det inte under presskonferensen att ta miste på hur taggad Alx är inför att köra säsongen i den läckert rosa Nissan GTR:n.


001b

Mats Daleskog & Alx Danielsson

 

Tävlingsbilen

Till att börja med, bilens namn. Nissan 23 GTR, där 23 står för Nissan på japanska då 2 står för ”ni” och 3 för ”san”. Tävlingsbilen är en helt nybyggd gatbil som man på 23GTR byggt om. Bilen är en ”look a like” av GT3 bilarna som Nismo tävlar med runt om i världen. Vid avtäckningen var markfrigången något hög vilket berodde på att motorn ännu inte monterats. Motorn kommer att ge cirka 900 hästkrafter, till att börja med. Till skillnad från Nismos GT3-bilar är denna fyrhjulsdriven mot de normalt bakhjulsdrivna GT3-bilarna. Bilen består i stora delar av kolfiber och rutorna är av plast för att minimera vikten. Som ett exempel kan nämnas trösklarna som endast väger 700 gram och dörrarna på cirka ett kilo. Den har också ett helt plant kolfibergolv som slutar i en stor diffusor. Totalt kommer bilen att väga cirka 1390 kilo. Däcken är över 300 milimeter breda runt om och sitter på 18 tums hjul. Detta är lite paradoxalt då originalbilen har 20 tum men detta är för att FIA:s GT-bil har just 18 tum. Detta gör att man måste gå ner i bromsstorlek och därmed höja kvaliteten på bromsarna vilket medför att bara bromsoken kostar cirka 70.000 kronor. Vidare har bilen automatisk koppling med växlingspaddlar på ratten, ABS-bromsar, Traction Controloch antisladdsystem. Bilen kommer att utvecklas under året med annan aerodynamik i fronten men man kommer börja med ett balanserat aerodynamikpaket. När bilen når en fart på cirka 120 km/h så märker man hur mycket aerodynamik bilen har enligt Alx.


Bilen har byggts för att kunna ta med passagerare för medåkning så kanske finns där en möjlighet för hjulbloggen att få åka med i denna best.


 001e  001f


Mikael Jarosinski – TIMEATTACK.NU

Kan närmare beskrivas som mannen bakom varumärket Time Attack. På presskonferensen presenterade han årets säsong och berättade om det allt större intresse som denna tävlingsform har fått i Sverige de senaste säsongerna. Redan under hösten har en rad duktiga förare gett Time Attack sitt förtroende och denna uppslutning har givit förutsättningarna som krävs för att kunna jobba vidare med serien. Mikael presenterade också inledningsvis något som han kallade gamechanger 2015 och som under presskonferensen visade sig vara att Viasat sänder Tima Attack under kommande säsong. Vidare berättade han att man genom serien lyfter fram mycket av den entusiasm som finns inom motorsporten i landet. Time Attck försöker jobba mycket med PR och ta fram den entusiam som finns i motorsport. Ett riktigt lyckat event för Timeattack var Örebro Raceday som gästades av Marcus Ericsson som körde sin Caterham F1.

 

Mikael konstaterade att Alx kommer att få jobba hårt under säsong och kryddade det hela lite extra genom att sätta en ”bounty hunt" på Alx rygg. Alla andra förare som kör i Unlimitedklassen och som slår honom när säsongen är över får en toppsidning till nästa säsong.

001dMats Daleskog & Mikael Jarosinski


Michael Karpers - SPEEDLAB

SPEEDLAB fanns på plats och gjorde genom deras livesändning på internet möjligheten för oss som inte kunde närvara att följa presskonferensen.


Berätta lite om SPEEDLAB Michael.

”Tanken runt SpeedLab Streaming är att erbjuda kunder möjlighet till priseffektiva direktsändningar av olika typer av tävlingar och event via internet. Allt från total-coverage av motorsporttävlingar på Mantorp till presskonferenser och internkommunikation för företag och allt däremellan. Vanligaste sättet för kunder att finansiera dessa sändningar är, precis som för vanlig kommersiell TV, via reklam inklippt in sändningen. På det sättet kan kunderna ta hjälp av sina egna sponsorer för att finansiera sändningen. Sändningarna lagras givetvis och läggs upp för eftersändning på den plats kunden önskar. Youtube är en vanlig kanal för detta.”

 

Ranja Vardali – This is Nuts

En av Alx huvudsponsorer under säsongen är This is Nuts, ett företag som säljer nötter samt satsar på hälsa och träning.


”Hur började samarbetet mellan This is nuts och Alx Danielsson?

”Samarbetet började som så att vi träffades genom en gemensam vän i höstas och eftersom vi båda är uppvuxna i skogarna i Jämtland fann vi snabbt att vi hade mycket gemensamt, därbland träning och ett gemensamt driv. Vi började båda att kika på hur man kan göra det Alx är bäst på i kombo med mina nötter. Jag såg honom framför mig som en given nötambassadör och eftersom jag tycker om när dethänder saker, aktiviteter, så nappade jag snabbt på och följde med Alx till Holland där vi tog med oss nötter till eventet där han tävlade i Pickup Series. Sedan utvecklades samarbetet till mer professionellt”

Vad ser du fram emot under kommande säsong?

”Jag ser fram emot att se Alx köra med vår galna bil och öppna vägen för allmänheten i något så roligt som Time Attack” 


 001g

 

Per Pettersson – 23GTR

Detta är mannen som driver 23GTR som är renodlade specialister och marknadsledande i Skandinavien på Nissans GT-R bilar, med allt inom service, trimning, styling och försäkringar, ja kort och gott det mesta gällande bilmodellen. Nu breddar man verksamheten genom att börja med tävlingsverksamhet.


Hur började samarbetet mellan dig och Alx, samt när?

”Alx och jag har känt varandra sedan 2009 då han hade en sponsorträff på Mantorp Park. Jag kom dit med min GT-R och han fick prova den lite snabbt. Sen har vi hållit kontakten genom åren. Förra året berättade jag för honom att jag höll på att bygga en Time Attack GT-R och hann återkom med ett förslag om att han skulle köra bilen. Det jag inte hade talat om för honom var att jag redan tänkt på det upplägget så att det kom från hans sida var bara bra.”

 

Vad har du för förhoppningar på säsongen?

”Målet är att vinna serien i Unlimited-klassen.”

 

Vad har den största utmaningen med bilen varit?

”Att få fram de GT3-delar vi måste ha för att kunna slutföra bygget.”


 001h


Micael Ljungström – ferrita

Ferrita som utvecklar och producerar rostfria avgassystem är en av årets samarbetspartner. Michaels ambition är att få ner ljudnivåerna på bilar som kör på banor vilket är en akilleshäl för många banors existens och en kritik mot motorsporten. Något som han vill bidra med är att motorsporten ska kunna utvecklas trots kraven på buller och emissioner.

 

Hur började samarbetet mellan ferrita och Alx Danielsson?         

"Alx ringde mig om ett fränt projekt efter att vi träffats på Gelleråsen i slutet på 2014 på Time Attack tävlingen."

 

Vad ser du fram emot under kommande säsong?                                                                                  

”Den stora utmaningen är väl att försöka hjälpa högeffektsbilar att klara ljudnivåkraven på de Svenska banorna utan att tappa för mycket effekt.”

 

Någon spontan kommentar från preskonferensen?                                                                         

”Min kommentar är att det var ett toppenevent och att det var proffsig arrangerat. Det var väl lite dåligt med intresserade och team/förarrepresentanter.”

 

Kalender för säsongen 2015:

22-23/5 Kinnekulle Ring

3-4/6 Mantorp Park

2/8 Mantorp Park

23/8 Gelleråsen

9-10/10 Ring Knutstorp

 

De event som går av stapeln under två dagar består av en testdag med olika kringevenemang och en tävlingsdag.

 

För mer läsning och länkar:

http://alx.nu

http://nascaralx.teknikensvarld.se/

http://timeattacknu.se/

http://www.speedlab.se/

http://thisisnuts.se/

http://23gtr.se/

http://www.ferrita.com/sv/


Presskonferensen i sin helhet kan ses på: https://www.youtube.com/watch?v=LXohuQ0tKxo&

Hashtags #nutsgtr


001j

hjulbloggen önskar Alx Danielsson, Time Attack och alla sponsorer/samarbetspartners en framgångsrik säsong och tackar alla som ställt upp med att svara på frågor till denna artikel.

Senast uppdaterad (2015-04-22 21:21)

 

WTCC 2015

I dag går startskottet för WTCC 2015 i och med att race 1 & 2 körs på Autódromo Termas de Río Hondo i Argentina. Tester har pågått under fredagen och kvalificeringen under lördagen gav följande tre förare i topp:

José María López, Citroën Total WTCC
Yvan Muller, Citroën Total WTCC
Sébastien Loeb, Citroën Total WTCC

 

Varje racehelg består av två heat och säsongen 2015 ser ut på följande vis:

11 Race of Argentina Argentina Autódromo Termas de Río Hondo 8 Mars
2
23 Race of Morocco Morocco Circuit International Automobile Moulay El Hassan 19 April
4
35 Race of Hungary Hungary Hungaroring 3 Maj
6
47 Race of Germany Germany Nürburgring Nordschleife 16 May
8
59 Race of Russia Russia Moscow Raceway 7 Juni
10
611 Race of Slovakia Slovakia Automotodróm Slovakia Ring 21 Juni
12
713 Race of France France Circuit Paul Ricard 28 Juni
14
815 Race of Portugal Portugal Circuito Internacional de Vila Real 12 July
16
917 Race of Japan Japan Twin Ring Motegi 13 September
18
1019 Race of China China Shanghai International Circuit 27 September
20
1121 Race of Thailand Thailand Chang International Circuit 1 November
22
1223 Race of Qatar Qatar Losail International Circuit 22 November
24

 

Även om WTCC-tävlingarna brukar vara spännande och innehålla en väl avvägd dos av dramatik så är årets säsong extra intressant för svensk publik då Rickard Rydell gör återintåg i serien i fabriksstallet Nika International som tävlar med en Honda Civic.  Läs mer om Rickard Rydell i en kommande artikel på hjulbloggen.se Övrigt startfält  för fabriksteam respektive privatteam listas nedan.

Fabriksteam WTCC 2015

TeamCarNo.Drivers
Japan Honda Racing Team JAS  Honda Civic WTCC 2 Italy Gabriele Tarquini
18 Portugal Tiago Monteiro
Sweden Nika International 19 Sweden Rickard Rydell
France Citroën Total WTCC Citroën C-Elysée WTCC 9 France Sébastien Loeb
33 China Ma Qing Hua
37 Argentina José María López
68 France Yvan Muller
Russia Lada Sport Rosneft Lada Vesta WTCC 12 United Kingdom Robert Huff
14 Russia Mikhail Kozlovskiy
15 United Kingdom James Thompson

 

Privatteam WTCC 2015

TeamCarNo.Drivers
Italy ROAL Motorsport Chevrolet RML Cruze TC1 3 United Kingdom Tom Chilton
4 Netherlands Tom Coronel
Spain Campos Racing 7 France Hugo Valente
27 France John Filippi
United Kingdom Craft Bamboo 11 France Grégoire Demoustier
Germany ALL–INKL.COM Münnich Motorsport  26 Italy Stefano D'Aste
Hungary Zengő Motorsport Honda Civic WTCC 5 Hungary Norbert Michelisz
Italy Proteam Racing 98 Serbia Dušan Borković
France Sébastien Loeb Racing Citroën C-Elysée WTCC 25 Morocco Mehdi Bennani

 

hjulbloggen.se önskar Rickard Rydell lycka till under säsongen och hoppas kunna besöka honom och Nika International under Race of Hungary på Hungaroring 1-3 maj.

Senast uppdaterad (2015-03-08 14:20)

 

Pressträff Annie Seel

Den 9 december var det pressträff med Annie Seel i Kungliga Automobil Klubbens, KAK:s, lokaler på Djurgården i Stockholm. hjulbloggen var inbjuden för att ta del av presentattionen inför den motorhistoria som "Rallyprincess of Dakar" nu skriver. I och med start i Dakarrallyt  2015 skriver hon dubbel motorhistoria. Hon blir den första svenska kvinnliga  bilföraren och enda svensk som kört både motorcykel och bil i Dakarrallyt, världens hårdaste motortävling. Att pressträffen äger rum i anrika KAK:s lokaler har sin förklaring i att Annie tävlar för just dom.

1as1


Det anrika Dakarrallyt räknas som ett av världens största sportevenemang tillsammans med bland annat OS, fotbolls VM och Formel 1. Tidigare har Annie Seel genomfört Dakarrallyt på motorcykel inte mindre än fem gånger och 2010 vann hon damklassen. 2014 startdae hon rallyt som co-driver i bilklassen åt den australiska föraren Garry Conell, men på grund av motorproblem fick dom bryta tävlingen.  I januari, med start den 4:e, står hon åter på startlinjen,  nu som förare i bilklassen och i Team Rally Raid med ägaren av stallet, Paul Round, som co-driver.

alt


Team Rally Raid är engelskt och startades av teamchefen Paul Round samt Mike Jones. Totalt har teamet tävlat i Dakarrallyt ett femtontal gånger. De specialbygger sina egna tävlingsbilar under det egna fabrikatet Dessert Warrior som är avsedda  för Dakarrallyt och andra offroad-tävlingar runt om i världen.  I Dakarrallyt ställer teamet upp med tre bilar samt en lastbil som förutom att tävla fungerar som assistansbil åt de tre tävlande bilarna om något händer, och det gör det. Arrangörerna brukar uppskatta att ungefär hälften av de startande inte genomför hela tävlingen och tvingas bryta av olika anledningar. På motorcykelsidan brukar det oftast bero på föraren, på bil- och lastbilssidan materialet. Inte minst Annie själv är ett bevis på detta faktum. Att hon nu kör bilklassen beror på att kroppen inte längre håller för att köra motorcykel. 2011 skadade hon axeln så illa att hon inte längre kan köra ett så här tufft lopp på motorcykel . Hon trodde själv att karriären var över i och med detta men denna glada tjej säger att ”När man inte kan köra motorcykel längre får det bli bakom ratten i stället”.

1as4

Paul Round & Annie Seel, Team Rally Raid

När teamchefen Paul Round frågade henne om hon ville köra ett av teamets bilar, med honom som co-driver, trodde hon att det var ett skämt. Att genomföra Dakarrallyt kostar cirka 1,5 miljoner i form av bilhyra. Utöver detta kommer anmälningsavgiften på 250.000.  Detta är naturligtvis en enorm ekonomisk satsning som Annie finansierar via föreläsningar och genom att sälja kilometrar i loppet via sociala medier samt övrig sponsring.

Nu kan Annie och Paul inte enbart koncentrera sig på sin egen prestation i tävlingen. De ska även bistå med hjälp till teamets två andra bilar och detta tillsammans med fabriksstall som Peugeot gör att vinstchansen är minimal. Målet för denna upplaga är att just ta sig i mål. Som Annie säger själv ”Ska man komma någonstans måste man göra en längre satsning. Det här är en läroresa”. 

Överenskommelsen om att köra i rallyt blev klar så sent som i oktober och hon hade själv önskat att det fanns mer tid för förberedelser. ”Men kommer någon med julklappar säger man inte nej tack, även om man får köpa dom själv”.

Annie:s långa meritlista

Annie Seel är en av världens mest meriterade motorkvinnor och tävlar både med motorcykel och bil. Hon är den enda kvinna i världen som kört alla de stora motorcykelrallyna på alla kontinenter. Som bilförare debuterade hon 2011 och har kört Svenska Rallyt Historic och Midnattssolsrallyt Historic. I Midnattssolsrallyt har hon vunnit 1300-klassen samt vunnit dampokalen fyra gånger i fullfartsklassen. Men det är inte bara i rally som bilerfarenheten har byggts upp. Hon har bland annat även tävlat i  ADAC VW Polo Cup på Nürburgring 2007.  Läs mer om Annie Seel i kommande artikel här på hjulbloggen.

1as5

Annies rallybil, TOYOTA Starlet

Fakta för tävlingsbilen Desert Warrior 2:

Chassi: Specialbyggd rörram

Motor: 3 liters BMW, turbodiesel

Växellåda: 6-växlad ZF med låg- och högväxel

Fjädring: Individuella stötdämpare med 250 milimeters fjädringsväg

Efferkt/Vridmoment: 275 hk/650 Nm

Örvrig fakta: Bilen har en tank med en bränslemängd på 245 liter och bilen har inbyggd hydraulisk lyft för snabbare hjulbyten

Fakta för Team Rally Raid:

#394 Seel A. (SWE)/Round P. (ENG) - Dessert Warrior 2

#411 Eterovic S. (BOL)/Eterovic T. (BOL) - Dessert Warrior Pickup

#424 Henriquez-Navarro J. (ESP)/Tiggeler C. (NLD) - Dessert Warrior 3

Utöver dessa ställer teamet upp med en lastbil som tävlar i lastbilsklassen och därmed för assistera de övriga tävlande i teamet. I temet ingår även ytterliggare en servicelastbil samt en servicebil.

Dakarrallyt 2015

För att rallyt ska bli så utmanande som möjligt för de olika kategorierna av tävlingsfordon separeras delar av bansträckningarna för bilar och motorcyklar. Detta kommer innebära att bilarna kommer köra cirka 140 mil helt egna sträckor och inte kunna följa spåren efter motorcyklarna. Detta sätter en större press på navigatörerna att visa rätt väg i terrängen. 

Som om rallyt inte vore en tillräckligt stor utmaning så har arrangörerna efter tio års frånvaro beslutat att åter införa marotonsträckorna för bil och lastbilsklassen. Dessa är extremt uthållighetsprövande och innebär att ekipagen kör sträckan uppdelad på två dagsetapper och där de själva ska utföra all form av service under nattuppehållet. De tävlande får parkera i ett avlyst område utan att få ha kontakt med sina serviceteam och inga reservdelar eller reservdäck utöver de som finns med i fordonen får användas. Detta kan bli extra utslagsgivande då det är avhängit varje ekipage besättning att utföra de mekansika arbeten som krävs. Sträckan går av stapeln den 10-11 januari och mäter totalt 1520 kilometer.

Totalt är Dakarrallyt 2015 på över 9000 kilometer. Start och mål sker i Argentinas huvudstad Buenos Aires vilket förväntas locka över 500.000 åskådare. Totalt utmed alla delsträckor, som även är förlagda till Bolivia och Chile,  beräknas mellan 4 och 5 miljoner åskådare och via tvsändningar cirka 1 miljard. 425 ekipage är anmälda till tävlingen och födelade på de olika fordonsklasserna med 170 motorcyklar, 50 quad, 140 bilar och 65 lastbilar. Cirka 50 procent beräknas komma i mål, 2014 fullföljde endast 41 procent  tävlingen.

När vi i Sverige har öppnat våra julklappar och förhoppningsvis börjat införliva våra nyårslöften är Annie Seel i Buenos Aires i Argentina för den ceremoniella invigningen den 3 januari och starten den 4 januari. hjulbloggen önskar Annie Seel och Team Rally Raid lycka till under de drygt 9000 kilometrarna och hoppas få se dom på mållinjen den 17 januari.

Följ och läs mer om Annie Seel:

Annies Dakarsida: http://www.anniedakar.com

Officiell sida: http://www.annieseel.com

Blogg: http://www.anniedakar.wordpress.com

Facebook: https://www.facebook.com/AnnieSeelOfficial

Twitter: https://twitter.com/AnnieSeelOfficial

Instargram: AnnieSeel

MyNewsDwsk: Annie Seel


Senast uppdaterad (2015-02-24 18:02)

 

Extra MINI

Tycker du att vanliga MINI är för stor?

Vill du montera och demontera din MINI själv utan att behöva bli smutsig samt ha stort garage?

Vill du dessutom ha den till ett betydlig lägre pris än traditionella MINI-modeller?

Nu finns MINI i form av en LEGO-byggsats.

 

alt 

 

Modellen består av 1077 bitar. Karossen som garanterat inte rostar är i den klassiska British Racing Green med vitt tak. Inredningen som inte möglar går i bruna toner i rutigt mönster. Dörrarna går att öppna och under huven finns en tvärställd fyrcylidring motor som klarar alla framtida miljöklasser.

Modellen är baserad på den klassiska "hundkojan", MINI Cooper som producerades mellan 1967 och 1998.

 

alt

Senast uppdaterad (2014-11-04 14:40)

 
Fler artiklar...
REKLAM
Annonsera här
Vill ni annonsera på hjulbloggen.se, klicka HÄR